Saturday, February 7, 2009

~Aku dan Duffy~


Harini, aku nak citer pasal salah sorang penyanyi kegemaran aku. Name sebenarnyer Aimee Ann Duffy. Tapi secara profesionalnya die dikenali sebagai Duffy. Bukan Dafi "Bila Terasa Rindu" tau..... Lahir pada 23 Jun 1984. So, skang nie umor dier 25 thun. Berasal dri Wales dan merupakan seorang yang kreatif yang mane dier ni boleh menyanyi dan menulis lirik dengan baik sekali. Biasa la, mane2 artis skang ni musti ader kisah tersendiri mcmne mereka boleh terjebak dalam bidang muzik nie....

Macam Duffy ni, die dlu penah masuk kumpulan koir skool die kat Wales sane. Tapi, tak lame lepas tuh, die kene tendang dri grup tuh coz Chekgu dier ckp, sore dier terlalu beso untuk grup koir tuh.... but, her passion towards music never fade.

Si Duffy ni membesar dalam keluarga yang kecil sajer... dier ader sorang akak dan juga sedara kembar (kembo ghupanya), tapi kehidupan zaman kanak2 n remaje dier ni penuh ngan kisah hitam. Mak bpk bercerai (cracked la nie), penah hisap bnde2 yang tak patot... Ala, biase la, remaje kot......

Pastu perjumpaan dier ngan sorang music composer ni, (name lupe plak) yang membuat kan bakat dier di 'discover'.... Bile First Album dier dah released, ade wartawan hiburan di Britain, compare kan dier ngan Amy Winehouse (penyanyi bermasalah - dadah, arak). Bukan compare pasal attitude, tapi pasal sore.... Coz both of them sing a soul song (genre musik). Tapi aku rase, sore Duffy lagi sincere klu nyanyi.... That's y aku mna kat dier w/pun Amy Winehouse dah cipta name dlu kat negara Uncle Sam....

Antara lagu dier yang aku suke:


  • Duffy (1st single dier yang malathop, 2 thumbs UP)
  • Warwick Avenue (background music for my blog)
  • Delayed Devotion
  • Distant Dreamer
  • Rockeferry (Juga di ambil utk tajuk 1st album Duffy)
  • Rain In Your Parade (Her new single in 2009 - sountrack for Bride Wars)

Actually bnyk g tntg Duffy ni, tapi ni jer yang mmpu aku tulis....

Sekian:


No comments:

Post a Comment